امام صادق علیه السّلام فرمودند: هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره یس (یاسین) است. کسی که قبل از خواب یا در روز آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ بوده و روزی می خورد.
سوره یس،  سی و ششمین سوره قرآن، مکی و دارای 83 آیه می باشد.
تعداد آیات از نظر اهل کوفه 83 آیه و 82 آیه از نظر دیگران، اختلاف آن در آیه یس است.
سوره یس نزد تمام مفسّرین مکی است، مگر یک آیه و آن آیه  (وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّه)(آیه 47) که در مدینه نازل شده است. این سوره در ترتیب مصحف سی و ششمین سوره و در ترتیب نزول چهل و یکمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره جن و پس از آن سوره فرقان نازل شده است.
از رسول گرامی اسلام روایت شده قرائت کننده این سوره نزد خداوند شریف خوانده می شود و این سوره برای قاری خود شفاعت می کند. در روایتی دیگر از ایشان آمده، سوره یس در تورات، معمّه (شامل شونده) نام دارد چون خیر دنیا و آخرت را شامل حال قرائت کننده خود می کند و بلاهای دنیا و سختی های آخرت را از او دور می کند.
و نیز قاضیه (دفع کننده برآورنده) نامیده می شود چون از قاری خود، هر بدی را دفع کرده و همه حاجت های او را روا می کند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد و گوش سپردن به صدای قرائت آن، معادل با ثواب هزار دینار انفاق در راه خداست.
در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده ، هر کس سوره یس را قرائت نماید مانند آن است که ده بار قرآن را ختم نماید
ایشان همچنین فرمودند : هر کس سوره یس را برای رضای خدا بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند 12 ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در شرف مرگی خوانده شود، به تعداد حروف این سوره 10 فرشته  نزد او به صف شده و برای او استغفار کرده و شاهد قبض روحش بوده و جنازه اش را تشییع می کنند و بر او نماز گزارده و شاهد دفنش هستند از فشار قبر ایمن خواهد بود، و پیوسته از قبرش تا پهنه آسمان نوری می درخشد تا هنگامی که خداوند او را از قبرش خارج نماید.
اغلب مۆمنین شناخت عمیقی از سوره یس ندارند و از مناقب و فضائل و آثار دنیوی و اخروی آن غافل هستند،  لذا در دام مشکلات، غم‌ها و غصه‌ها و کدورت‌ها گرفتار می مانند.
اما در مجلس محبّت و مودّت مقرّبان درگاه خداوند، از سوره یس سخن بسیار است و انسان با اندک توجّهی به بیانات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام و بزرگان مکاشفه و سیر و سلوک، به این حقیقت پی می برد که سوره یس از موقعیت ویژه و مرتبه ‌ای بس بلند برخوردار است و اگر آدمی بتواند با آن فضایل و مناقب آشنا شود، خواهد توانست فواید کاملی را از آن خود سازد.

متن کامل همراه با ترجمه فارسی
سوره یس